1985: op 27 september doodt de Bende Van Nijvel 7 mensen in een bloederige aanslag aan de Delhaize
in Eigenbrakel. De zoveelste in een reeks weerzinwekkende en onbegrijpelijke aanvallen die in het
collectief geheugen van België staat gegrift en die sinds kort weer blijft verschijnen op de voorpagina’s
van de kranten en in de optredens van de mediageile Jef Vermassen. Wie is de Bende van Nijvel? De
vraag is 30 jaar oud, maar brandt weer van actualiteit en wordt in deze film op geniale wijze beantwoord.
De film begint met een aantal archiefbeelden
en gereconstrueerde beelden van de
dodelijke nacht in 1985. Ze start als een documentaire
met audiogetuigenissen op de
achtergrond waarin we de Reus zien (wiens
identiteit onlangs werd ontmaskerd),
maar algauw springen we 30 jaar verder
in de tijd naar het heden waar een nieuwe
Belgische gangsterbende, onder leiding
van Frank Valken, het land terroriseert.
De bende organiseert hun laatste bankoverval
waarna alle leden een rustig leventje
in het buitenland zouden leiden. Dat
krijgt echter een speciale wending wanneer
een commando alle getuigen bij die bankoverval
vermoordt, waaronder een rechter
gespecialiseerd in de Bende Van Nijvel enkele
jaren voordien. Het commando stond
los van de overval en was dus niet besteld
door Frank Valken. Naarmate de film
vordert komen we te weten dat het gaat
om een heel listig gecoördineerd zaakje
waarbij meerdere partijen betrokken zijn.
Rollen worden omgedraaid
na elke scène, plottwists zijn er bij
de vleet en nieuwe choquerende feiten
worden op meesterlijke wijze aan het licht
gebracht
Tueurs is een heel strakke action-driven
film met weinig tijd voor dialoog. Alle
personages houden hun emoties en achtergrond
voor zich. Er komt weinig blabla
en liefdesgedoe bij kijken waardoor we met
Tueurs
niemand willen en kunnen sympathiseren.
Iedereen blijft zeer afstandelijk tegenover
elkaar, zelfs binnen de bende en de overheid,
en als kijker blijf je zo ook op je hoede.
De grote verdienste gaat naar het krankzinnige
verhaal: rollen worden omgedraaid
na elke scène, plottwists zijn er bij
de vleet en nieuwe choquerende feiten
worden op meesterlijke wijze aan het licht
gebracht. Het resultaat is een zeer geloofwaardige,
complexe vermenging van de
standpunten van de bende, de politie en
de justitie. De muziek van Clément Dumoulin
gooit olie op het vuur(werk).
Van plotse politie-zoeklichten tot duistere
inside-jobs in de Belgische bossen:
het lichtgebruik trekt alle registers open.
Troukens,
die zelf ex-crimineel is en enkele gevangenisjaren
achter de kiezen heeft, zorgt
voor een bijzonder rauwe, naturalistische
insteek
Tueurs is duidelijk een Belgische film:
François Troukens en Jean-François Husgens
zijn regisseurs van dienst. Troukens,
die zelf ex-crimineel is en enkele gevangenisjaren
achter de kiezen heeft, zorgt
voor een bijzonder rauwe, naturalistische
insteek. Acteur Kevin Janssens is als sidekick
van Valken het boegbeeld van de
film, maar draait hier niet op volle kracht.
Dat de film zich 100% in België afspeelt,
maakt alles griezelig dichtbij en actueel.
Af en toe is er ook een vleugje Belgische
humor: wanneer de oudgediende Bende
Van Nijvel-magistraat op het begin
van de film wordt doodgeschoten bij de
bankoverval, staat er doodleuk “Le paradis
existe” op de truck achter haar: een
tragisch-ironische touch die je meteen
voorbereidt op de hel die zou komen.
Wat kon er dan beter? Het acteerwerk van
Bérénice Bado en Jean-Louis Sbille, respectievelijk
bendelid Julie en minister van
Justitie, waren erbarmelijk en storend. Drie
keer wordt de bal misgeslagen met te lange
shots, maar gelukkig zijn die in het begin
en is de spanning voor de rest te snijden
in het oneindig durende kat-en-muisspel.
En dat maakt de titel zo interessant: Wie
zijn nu de ‘tueurs’? Wie is nu de echte
schurk? Wie wordt opgepakt of vermoord
om welke reden en zijn er addertjes onder
het gras? Wie kan je vertrouwen? François
Troukens en Jean-François Husgens wilden
koste wat het kost een realistische
blitz-film maken en zijn daar wonderbaarlijk
in geslaagd. Tueurs is een pure
gangsterfilm zonder een letter te veel.
Tueurs is een pure
gangsterfilm zonder een letter te veel.
Foto: © Jo Voets/Versus/SavageFilm/Capture the Flag Films